Anders denken, anders adviseren – een handelingsgerichte nascholing over ADHD en neuro-inclusief werken

Live training

Langdurig psychisch verzuim neemt toe, terwijl kennis over neurodiversiteit in de arboscholing beperkt is. In deze interactieve nascholing duiken we in wat ADHD in het dagelijks leven en op het werk betekent, en hoe arboprofessionals kunnen adviseren richting een neuro-inclusieve werkcultuur. Ervaringsverhalen, theorie en praktijkopdrachten wisselen elkaar af en je gaat met een gevulde toolbox met praktische tips naar huis.

Voor wie?

Deze nascholing is ontwikkeld voor arboprofessionals die zowel in de verzuimbegeleiding als op team- en organisatieniveau beter willen adviseren over ADHD en neuro-inclusief werken. De training is relevant voor:

  • Bedrijfsartsen (in opleiding)​
  • Arboverpleegkundigen​
  • A&O-adviseurs​
  • Arbeidsdeskundigen​
  • Casemanagers
  • ​​HR professionals

Sprekers

Marlieke Koks – heeft meer dan 10 jaar ervaring als presentator en interviewer. Haar expertise in neurodiversiteit, marketing en ondernemerschap maken dat zij een boodschap kan brengen die echt impact maakt. Ze laat mensen leren door te ervaren. Met tevens haar achtergrond als communicatie adviseur bij verschillende toonaangevende bureaus en training als dagvoorzitter, is zij een waardevolle trainer voor deze nascholing. Marlieke heeft improvisatietalent, empathie en durft scherpe vragen te stellen voor extra diepgang, waardoor ze mensen weet te prikkelen en tegelijkertijd op hun gemak kan stellen bij het geven van trainingen. Na jarenlang worstelen kreeg ze op haar 36e de diagnose ADHD. Alles viel hiermee op zijn plek. Ze ziet haar eigenzinnige brein tegenwoordig als kracht in plaats van als probleem

Hanneke Kerkhof – heeft zich als bedrijfsarts gespecialiseerd op het gebied van psychiatrie, neurodiversiteit en inclusief werkgeverschap. Ze is opgegroeid in een gezin waar ADHD en hoogbegaafdheid voorkomen en haar huidige gezin is ook neurodivers te noemen. Wat ze doet moet wel ook onderbouwd zijn. Met haar opleidingen in klinische epidemiologie & public health heeft ze dan ook altijd een kritische blik op de wetenschap en weet ze de vertaalslag te maken van wetenschap naar praktijk. Ze is gastdocent bij de SGBO op het gebied van neurodiversiteit en is initiatiefneemster van het onderzoeksproject AutismeWerkt. Zij biedt vanuit de onderneming Gezonder in Werk, tweedelijns bedrijfsgeneeskundige zorg voor mensen met o.a. ADHD, autisme en hoogbegaafdheid.

Wat ga je leren?

Na deze nascholing kun je gerichter adviseren over ADHD en neuro-inclusief werken:

  • De vertaalslag maken van DSM-criteria naar wat ADHD écht betekent in het dagelijks leven en werk.
  • Kansen en uitdagingen voor medewerkers met ADHD op de werkvloer herkennen en hierop inspelen in verzuimbegeleiding.​
  • Ervaren hoe het is om anders te denken, communiceren, voelen en leren in een team, en dit gebruiken in je adviesrol.​
  • Leidinggevenden adviseren over neuro-inclusief samenwerken in teams, met een praktische toolbox aan interventies.​
  • Het gesprek aangaan op organisatieniveau over neuro-inclusief werken en de randvoorwaarden die nodig zijn voor duurzame inzetbaarheid.​

Programma

In het programma combineren we ervaringsgericht leren met wetenschappelijke onderbouwing en praktische vertaalslagen naar de werkvloer.​

  • Introductie
  • Het individu en 1 op 1 interacties: Wat betekent het om ADHD te hebben? In het dagelijks leven? Op het werk? Hoe heeft een verschil in breinbedrading invloed op denken, leren, communiceren en voelen? Je wordt meegenomen in een combinatie van story telling, oefeningen en feitelijke informatie. We zullen hierbij ongemakkelijke situaties rondom ADHD op de werkvloer zichtbaar maken, begrip vergroten voor verschillende breinstijlen en dit omzetten naar inzichten en handelingsperspectief, op veilige en speelse wijze.
  • Pauze
  • Het team en de werkomgeving: We maken de stap van het individu naar diens omgeving. Wat betekent het om in een groep anders te denken? Wanneer is een werkomgeving neuro-inclusief en hoe kom je daar? Wetenschappelijke onderzoeken van J. van Rijswijk en A. Kersten vormen hier de basis. Ook hier weer wordt gekozen voor een mix van oefeningen/interactie alsmede het delen van kennis/informatie.
  • Pauze
  • Praktische tips: Tot slot eindigen we met hele gerichte praktische tips. Je gaat met een toolbox naar huis wat je kan gaan toepassen in het dagelijks werk. Denk aan praktische adviezen in de begeleiding en communicatie van de werkende met ADHD, aanpassingen op de werkvloer en aanzet tot verandering in een organisatie
  • Afsluiting en evaluatie.

Praktische informatie

  • Datum en tijd: donderdag 5 maart 2026, 13.30–16.30 uur.
  • Kosten: 295,- euro (ex BTW) per persoon die vooraf betaalt dient te zijn. U kunt niet achteraf betalen. U kunt de kosten eventueel declareren bij uw werkgever. Bij annulering krijgt u het volgende deel terug:
    – Voor 05-02-2026: 75%
    – Van 05-02-2026 t/m 26-02-2026: 50%
    – Van 27-02-2026 t/m 02-03-2026: 25%
    – Vanaf 03-03-2026: 0%
  • Locatie: Benkey, Luchthavenweg 81, Eindhoven (Eindhoven Airport).​
  • Accreditatie: is aangevraagd voor register casemanagers, arbo verpleegkundigen, arbeidsdeskundigen en bedrijfsartsen.

Wil je deelnemen aan deze live training?