Voor wie?
Dit webinar is speciaal ontworpen voor arboprofessionals die organisaties en werknemers willen ondersteunen bij psychische gezondheid en duurzame inzetbaarheid, met specifieke aandacht voor de impact van stigma. De inhoud is relevant voor:
Sprekers
Naomi de Leng – is afgestudeerd als sociaal psycholoog en momenteel PhD onderzoekster aan Tilburg University bij de departementen Tranzo (Wetenschappelijk Centrum voor Zorg en Welzijn) en Personeelswetenschappen. Haar promotieonderzoek gaat over de duurzame inzetbaarheid van zorgprofessionals in de GGZ. Wat vertel je wel en niet op de werkvloer als je psychische klachten hebt? En verschilt het dan of je soldaat bent, in de GGZ werkt of een ander beroep hebt? Als mensen angst hebben om iets te delen, is die angst dan ook terecht? Welke interventies helpen om stigma te doorbreken? Het zijn allemaal vragen waar Naomi ons in meeneemt.
Thomas Pruijsen – is beleidsmedewerker en projectleider Arbeid bij MIND, de belangenbehartiger voor mensen met psychische problematiek. Hiervoor heeft hij gewerkt bij Samen Sterk zonder Stigma en hij maakt zich altijd hard om het stigma op mensen met psychische problematiek te doorbreken. Ook uit eigen ervaring weet hij hoe moeilijk het proces kan zijn als je bent uitgevallen op het werk. Het verschil tussen professionals die tegenover je staan kan dan heel bepalend zijn. Juist om niet te veel voor iemand in te vullen is het van belang te weten hoe je stigma kan doorbreken. Naast iemand kunnen gaan staan is daarbij belangrijk. In het verleden heeft hij hier ook projecten over gedaan samen met de Hoge school Arnhem – Nijmegen “Samen beslissen in arbeid re-integratie”. Graag deelt hij wat jou rol kan zijn en hoe je het (zelf)stigma van de medewerker of bij jou als professional kan doorbreken.
Wat ga je leren?
Na dit webinar heb je gerichte adviezen over het verminderen van stigma op de werkvloer:
Programma
In het programma combineren we een wetenschappelijke basis met herkenbare praktijkverhalen, afgewisseld met ruimte voor vragen en interactie.