Veelgestelde vragen

Omdat je natuurlijk niet elke vraag wilt mailen… ​Alvast een aantal vragen met antwoorden voor jou geselecteerd. ​In een apart onderdeel op deze pagina, vind je de veel gestelde vragen over second opinies. ​Heb je nog geen antwoord op jouw vraag? Contacteer ons via de contact pagina.

Over Gezonder in Werk

Vind hier de meeste gestelde vragen over het bedrijf en de dienstverlening van Gezonder in Werk.

Wat is Gezonder in Werk?

Gezonder in Werk is een onafhankelijk onderzoek & adviesbureau op het gebied van psychiatrie, neurodiversiteit en inclusief werkgeverschap. Zodat de juiste arbeidsgerichte zorg voor iedereen toegankelijk wordt.

Bij wie kom ik terecht voor het onderzoek?

Hanneke Kerkhof is een gespecialiseerd bedrijfsarts met ervaring in diverse sectoren zoals: gezondheidszorg, ICT, zakelijke dienstverlening, (levensmiddelen)industrie. Zelf is zij in het bezit van een neurodivergent brein net als anderen in haar gezin. Naast de werkervaring als bedrijfsarts doet zij ook onderzoek op het gebied van autisme en werk en geeft zij nascholingen aan collega arbo professionals. Zij heeft specifieke kennis en ervaring in de begeleiding van mensen met AD(H)D, autisme en hoogbegaafdheid.

Hoe verloopt de facturatie?

Deze verloopt in het geval van loondienst via de werkgever. Dit kan op anonieme basis. ZZP-ers krijgen direct een factuur of, indien doorverwezen door een andere partij zoals bijvoorbeeld Zodus, via de verwijzende partij. Second opinies lopen via de werkgever indien de werkgever akkoord is gegaan met de kosten. Anders dient de medewerker de kosten zelf te betalen. ​

Ik wil verwijzen voor onderzoek of het opstellen van een inzetbaarheidsprofiel? Hoe gaat dat?

Je stuurt een mail naar info@gezonderinwerk.nl met daarin het gevraagde onderzoek + jouw contactgegevens. Dit mailadres kan je ook gebruiken om eerst te overleggen welk type onderzoek het meest passend is. Daarna krijg je een aanmeldformulier toegestuurd waarmee we het offerteproces voor de werkgever opstarten. Bij akkoord op de offerte en na ontvangst van de gevraagde medische/werk gegevens wordt het onderzoek binnen 2-4 weken uitgevoerd.

Ik heb interesse in een adviestraject, training of lezing. Hoe gaat dat?

Je stuurt een mail naar info@gezonderinwerk.nl met jouw verzoek, contactgegevens en kort een achtergrondschets met de aanleiding voor de gevraagde dienstverlening. Vervolgens hebben we vrijblijvend telefonisch contact om te zien of Gezonder in Werk bij deze vraag kan ondersteunen. Zo niet, is er een uitgebreid netwerk aan partners waar eventueel naar doorverwezen kan worden.

Waar vindt het onderzoek plaats?

Dat is afhankelijk van het type onderzoek. Vooraf krijg je een voorstel over het gehele proces en de locatie zodat je weet waar je aan toe bent. Online onderzoek kan soms ook, maar heeft meestal niet de voorkeur. We hebben onder andere een spreekuur locatie op Eindhoven Airport, luchthavenweg 81.

Mag ik het gesprek opnemen of iemand meenemen?

Ja dat mag altijd. Het is zelfs prettig als je iemand meeneemt naar het gesprek als ondersteuning en om mee te luisteren. Een partner, vriend(in) of andere naaste heeft misschien ook nog aanvullingen. Het gesprek mag altijd opgenomen worden om terug te luisteren. We vragen om dit alleen voor jouzelf te gebruiken en niet te verspreiden. Het is fijn als het van tevoren gemeld wordt als het gesprek wordt opgenomen.

Is alles wat ik vertel vertrouwelijk?

Ja, er geldt een medisch beroepsgeheim. Ook als de bedrijfsarts contact heeft met de werkgever om informatie bij de werkgever op te halen. De bedrijfsarts zal nooit met de werkgever bespreken wat tijdens een onderzoek naar voren is gekomen of wat jij hebt vertelt. Verslagen worden pas teruggestuurd naar jou, de verwijzer en eventueel de werkgever als jij het hebt ingezien en feitelijk onjuistheden hebt kunnen corrigeren. De werkgever krijgt alleen een werkrapport te zien, het medisch rapport krijgt de werkgever nooit te zien. Er is ook altijd “blokkeerrecht”. Dat betekent dat je mag aangeven dat het verslag niet opgestuurd mag worden.

Ik krijg een uitkering en zou graag beter inzicht willen hebben in wat ik nodig heb voor terugkeer naar werk. Kan ik dan ook bij jullie terecht?

De organisatie van waaruit je de uitkering krijgt, zal je moeten verwijzen naar ons. Anders dien je het onderzoek zelf te betalen.

Hoe werkt de strippenkaart?

Je koopt strippen (per 5) die je kan inwisselen. Voor werkgevers om te sparren over vraagstukken op team of organisatie niveau. Voor arbo professionals voor online overleg over casuïstiek. Een strip kost 50 euro. De strippenkaart kan je kopen door een mail te sturen naar info@gezonderinwerk.nl


Over second opinie

Vind hier de meeste gestelde vragen over de second opinie dienstverlening van

Wanneer een second opinie aanvragen?

Als je het niet eens bent met, of weinig vertrouwen hebt in, het advies van de eigen bedrijfsarts. Bijvoorbeeld bij een preventief (ook wel “open” of “arbeidsomstandigheden”) spreekuur, verzuimbegeleiding, beroepsziektevragen of belastbaarheidsonderzoek (ook wel “een inzetbaarheidsprofiel”, “AML”, “FML”, “LAB” of “BAR”).

Kan ik altijd bij Gezonder in Werk terecht voor een second opinie?

Ja in principe wel, als jouw vraag te maken heeft met psychische klachten. ​

Wie betaalt de second opinie en wat kost dat?

In principe betaalt de werkgever de second opinie als deze akkoord is dat je de second opinie door Gezonder in Werk laat uitvoeren. Gaat de werkgever daar niet mee akkoord, kun je overwegen de second opinie zelf te betalen. Vaak hebben werkgevers afspraken in het contract met de arbodienst waar de second opinie wordt uitgevoerd. Een offerte kan vrijblijvend opgevraagd worden via info@gezonderinwerk.nl. Wij zijn een kleine organisatie met weinig overheadkosten.

Moet ik het advies van mijn eigen bedrijfsarts opvolgen als ik een second opinie heb aangevraagd?

Ja, in het geval je ziek gemeld bent, ben je verplicht de adviezen op te volgen. Overleg bij vragen met jouw werkgever of juridisch adviseur. Volg altijd de gemaakte re-integratie afspraken op.

Moet mijn eigen bedrijfsarts het second opinie advies altijd opvolgen?

Nee, deze mag hiervan afwijken. Daar moet de bedrijfsarts dan wel een goede reden voor hebben. Een second opinie is geen juridisch bindend advies.

Wanneer vraag ik een second opinie aan en wanneer een deskundigenoordeel?

Je vraagt een second opinie als je het niet eens bent met of onvoldoende vertrouwen hebt in het advies van je eigen bedrijfsarts. Een deskundigenoordeel vraag je aan wanneer er een formeel oordeel nodig is, bijvoorbeeld bij conflicten over re-integratie of medische geschilpunten binnen het arbeidsproces.

Wat zijn zwaarwegende redenen om een second opinie te weigeren?

Misbruik, zoals herhaalde aanvragen voor dezelfde vraag of om verzuimbegeleiding of re-integratie te vertragen. Vragen die niet over werk en gezondheid (denk aan vakantiedagen, beloning, ouderschapsverlof). Onenigheid over de wijze van communicatie hoort thuis in een klachtenprocedure en niet in een second opinie. Lopende loonvorderingsprocedures moeten via een deskundigenoordeel worden behandeld.

Krijgt mijn bedrijfsarts het verslag van de second opinie altijd te zien?

Nee, je krijgt altijd eerst een voorlopig verslag. Als je toestemming geeft wordt het verslag gedeeld met jouw eigen bedrijfsarts.

Kan ik bij de second opinie bedrijfsarts van Gezonder in Werk blijven?

Nee, in principe niet. Ben je het vertrouwen kwijt dan kun je een verzoek indienen om de begeleiding door te zetten bij een andere bedrijfsarts. Dat kan ook een andere bedrijfsarts van de arbodienst waar de werkgever een contract mee heeft. Jouw eigen bedrijfsarts moet dus wel met je meedenken naar een passende oplossing.